Kuopion polkijoiden
Kuntavaaliteesit 2021
Pyöräily on hauskaa, helppoa ja halpaa. Pyöräily ylläpitää kuntoa ja hyvinvointia. Pyöräily vähentää melua, saasteita ja ruuhkia ja on merkittävä ilmastoteko. Pyöräily on myös taloudellisesti tuottavaa. Ruotsalaistutkimuksen mukaan jokainen pyöräilty kilometri EU:ssa tuottaa yhteiskunnalle 0,18 euron arvosta hyötyä.
Pyöräily onkin myötätuulessa Kuopiossa. Pyöräliikenne on huomioitu kaupungin strategiassa ja eri ohjelmissa (mm. Pyöräilyn edistämisohjelma 2018).
Hyvästä suunnasta huolimatta pyöräliikenteen kulkutapaosuus on Kuopiossa matala. Kuopion kaupungin liikkumistutkimuksen mukaan Kuopiossa tehdään polkien vain 19 % matkoista. Vastaavasti henkilöauton kyydissä istutaan 45 % matkoista.
Jos pyöräliikenteen kulkutapaosuutta halutaan nostaa, tulee pyöräliikenteen edellytyksiä parantaa. Edellytysten parantaminen tarkoittaa kaupungin liikenne- ja muun infran tarkastelua laajasta näkökulmasta. Kuopioon tarvitaan sujuvampia ja nopeampia pyöräteitä ja parannusta talvikunnossapitoon.
Kuntavaaliehdokas Kuopiossa, allekirjoita teesimme!



Teesit
1. Baanaverkon rakentaminen
Kuopioon tulee luoda koko kaupungin kattava baanaverkko. Tämä tarkoittaa laadukasta pyöräteiden verkkoa, joka yhdistää suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin.
2. Pyöräliikenteen erottaminen jalankulusta
Pyöräliikenteen ja jalankulun yhdistettyjä väyliä tulee välttää asuinalueilla ja keskustassa. Pyöräliikenteen tulee tapahtua pääsääntöisesti ajoradalla tai erotelluilla pyöräteillä. Erottelu parantaa myös jalankulun olosuhteita ja turvallisuutta.
3. Talvikunnossapidon laadun nosto
Talvikunnossapidon laatukriteereitä tulee tiukentaa sujuvan ja turvallisen pyöräliikenteen vaatimalle tasolle. Kuopion kaupungin tulee seurata urakoitsijoiden työn laatua ja sopimusten noudattamista. Päiväkotien ja koulujen ympäristöjen tulee olla talvikunnossapidon 1. laatuluokkaa.
4. Kolmenkympin nopeusrajoitus keskustaan ja asuinalueille
Kuopion keskustaan tulee saada 30 km/h nopeusrajoitus. Näin on jo mm. Joensuussa, Hämeenlinnassa, Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Rovaniemellä. Asuinalueiden tonttikatujen nopeus on jo monin paikoin laskettu 30 km/h. Asuinalueilla myös muiden katujen nopeusrajoitus tulee laskea 30 km/h.
5. Autopysäköintinormi historiaan
Pysäköintinormi määrittää autopaikkojen määrän suhteessa kerrosneliömetreihin tai asuntojen määrään. Autojen pysäköintinormeista on luovuttava. Nykyinen vaatimus autopaikkojen määrästä hidastaa pyöräily-ystävällisen kaupungin rakentamista ja kehittämistä.
6. Sujuvat ja turvalliset pyöräliikenteen yhteydet päiväkoteihin ja kouluihin
Päiväkoteihin ja kouluihin tulee saada sujuvat ja turvalliset pyöräliikenteen yhteydet. Lähikatujen liikennettä on rauhoitettava ja nopeuksien tulee olla enintään 30 km/h. Päiväkodeissa ja kouluissa tulee olla laadukas pyöräpysäköinti. Koulujen oppilaita tulee ohjata ja kannustaa kulkemaan koulumatkat pyörällä tai kävellen. Saattoliikennettä tulee vähentää ja rajata. Kouluissa tulee suositella, ettei lapsia saateta autolla ainakaan perille saakka. Saattoliikenne aiheuttaa ison liikenneturvallisuusriskin koulujen läheisyydessä.
Allekirjoittaneet ehdokkaat
Tarkista ehdokkaan numero äänestystilanteessa äänestyspaikalta löytyvästä ehdokaslistasta.
Nimi | Puolue |
---|---|
Aarni Mustonen | Vihreä liitto |
Anna Hartikainen | Suomen Keskusta |
Antti Yrjölä | Vihreä liitto |
Anu Rasi-Leskinen | Suomen Keskusta |
Ari Paanala | Vihreä liitto |
Arja Hiltunen | Suomen Keskusta |
Esa Kokki | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Esa Niiranen | Vihreä liitto |
Hannu Kokki | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Heikki Korppi | Vasemmistoliitto |
Heljä Halonen | Suomen Keskusta |
Irina Rekiranta-Luukkonen | Kansallinen Kokoomus |
Jaakko Turunen | Vasemmistoliitto |
Janne Parkkila | Vasemmistoliitto |
Joel Kohvakka | Suomen Keskusta |
Johanna Järventaus | Vihreä liitto |
Jukka Himanen | Kansallinen Kokoomus |
Kaisa Kähkönen | Suomen Keskusta |
Kaisa Kantele | Vihreä liitto |
Kari Turunen | Vasemmistoliitto |
Karoliina Partanen | Kansallinen Kokoomus |
Laura Meriluoto | Vasemmistoliitto |
Maija Hartikainen | Vasemmistoliitto |
Maritta Norberg | Vasemmistoliitto |
Marja Berg | Vihreä liitto |
Marko Rytkönen | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Matti Sariola | Vihreä liitto |
Miika Raudaskoski | Vihreä liitto |
Mika Väänänen | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Mirja Wihuri | Suomen Keskusta |
Pekka Kinnunen | Vasemmistoliitto |
Raimo Ojala | Vihreä liitto |
Reetta Turunen | Vasemmistoliitto |
Ritva Mikkola | Suomen Keskusta |
Saara Hanhela | Suomen Keskusta |
Sami Kumpulainen | Vihreä liitto |
Seppo Kuronen | Vihreä liitto |
Teemu Soini | Liike Nyt |
Timo Kumlin | Vihreä liitto |
Tuomo Eskelinen | Suomen Keskusta |
Veli-Matti Huovinen | Suomen Keskusta |
Tarkista ehdokkaan numero äänestystilanteessa äänestyspaikalta löytyvästä ehdokaslistasta.
Allekirjoita teesit
Tehdään Kuopiosta yhdessä parempi pyöräilykaupunki!
Tietoa
Pyörävaalit on Pyöräliiton ja sen jäsenjärjestöjen valtakunnallinen kampanja.

Kuopion polkijat ry
Kuopion polkijat ry on 2019 perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena on parantaa pyöräliikenteen edellytyksiä ja lisätä pyöräilyn suosiota Kuopion seudulla. Yhdistys pyrkii myös vahvistamaan pyöräilyyn liittyviä positiivisia mielikuvia. Lisäksi yhdistyksen tavoitteena on olla mukana luomassa viihtyisää kaupunkiympäristöä.

Pyöräliitto ry
Pyöräliitto ry on pyöräliikenteen etujärjestö. Edistämme pyöräilyä liikennemuotona, olemme pyöräliikenteen valtakunnallinen edunvalvoja ja paikallisten pyöräily-yhdistysten kattojärjestö.
Mielestämme sujuva pyöräliikenne vaatii hyviä reittejä ja niiden huolellista kunnossapitoa, loogisia liikennesääntöjä, pyöräily-ystävällistä kaupunkisuunnittelua ja pyöräilyn nostamista tasavertaiseksi liikkumismuodoksi moottoriliikenteen rinnalle.