Porin polkupyöräilijät ry:n eduskuntavaalitavoitteet 2019

100 miljoonaa kävelylle ja pyöräilylle

Kävelyn ja pyöräliikenteen vuotuinen rahoitus tulisi nostaa 30 miljoonasta 100 miljoonaan. Pyöräliitto esittää 100 miljoonan rahoitukselle seuraavaa jakoa:

  • 30 miljoonaa euroa kuntien kävelyn ja pyöräilyn investointeihin (nyt 3,5 miljoonaa)
  • 32 miljoonaa valtion omaan pyörätieverkkoon ja rautatieasemien pyöräpysäköintiin (nyt n. 20-30 miljoonaa)
  • 35 miljoonaa sähköavusteisten pyörien määräaikaiseen hankintatukeen (nyt 0)
  • 3 miljoona liikkumisenohjaukseen, tutkimukseen, pyörämatkailuun, pyöräilykasvatukseen, ja muihin kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman toimenpiteisiin (nyt n. 1 miljoona).
Työmatkakuluvähennyksen uudistus

Kodin ja työpaikan välisten matkakulujen vähennys on uudistettava Suomen ympäristökeskuksen esittämän mallin pohjalta niin, että se on kulkumuotoneutraali. Nykyinen työmatkavähennys syrjii merkittävästi erityisesti pyörän käyttöä työmatkaliikenteessä ja kannustaa autoiluun. Uudistuksella voitaisiin myös säästää valtion rahoja ja jopa parantaa työvoiman liikkuvuutta.

Maakunnallinen pyöräliikennekoordinaattori

Liikenne- ja viestintäministeriön Kävelyn ja pyöräilyn edistämishankkeen myötä valtion tavoitteena on tukea paikallisia pyöräliikenteen kehittämishankkeita. Kävelyn ja pyöräliikenteen vuotuinen rahoitus tulisi nostaa 30 miljoonasta 100 miljoonaan.  Lisäpanostuksen turvin Satakuntaan perustetaan pyöräliikennekoordinaattorin tehtävä. Koordinaattori huolehtii pyöräliikenneverkoston kokonaisuudesta valtion omilla pyöräteillä ja kaupunkeja ja kuntia yhdistävillä niiden omilla pääpyöräliikenneväylillä osallistuen hankkeiden suunnitteluun. Tavoitteena on  kohdentaa valtion entistä suurempi tuki mahdollisimman laajasti koko Satakunnan eduksi.

Satakunnasta pyörämatkailun edelläkävijä

Satakuntaan toteutetaan pyörämatkailureitistö, jota voidaan markkinoida matkailijoille kotimaassa ja ulkomailla. Reitistö merkitään maanteille ja kaupunkien ja taajamien pääpyöräilyreitistöjä kohennetaan niin, että matkailijan on sujuvaa ja turvallista kulkea reitistöä. Maakunnan kattavalla yhteistyöllä tuetaan pyörämatkailun parissa toimivien yritysten markkinointityötä ja mahdollistetaan pienten kyläyhdistysten osallistuminen mukaan.

Pyöräilijän turvallisuuden parantaminen

Pyöräily on nähtävä itsenäisenä kolmantena liikkumismuotona. Pyöräilijät tulisi priorisoida liikenteessä ennen autoja. Väistämissäännöt on yksinkertaistettava pyöräilijän eduksi.

Maakunnallinen kestävien kulkutapojen liikennejärjestelmä

Tavoitteena rakentaa kestäviä kulkutapoja yhdistävä matkaketju, jossa matkustaja voi kulkea kotoa määränpäähän ja takaisin sujuvasti yhdellä matkalipulla, joka kattaisi kaikki matkan osat, esimerkiksi lähijunan, bussin ja kaupunkipyörän. Asemanseutuja kehitettäisiin niin, että niihin olisi sujuvaa ja turvallista ajaa polkupyörällä ja että polkupyörille olisi asemilla sekä keskeisillä linja-autopysäkeillä asianmukaiset pyöräpysäköintipaikat.

Allekirjoita

(17)

Järjestä nimen, ehdokasnumeron tai puolueen mukaan.

Nro
Nimi
Puolue
Nimi
Puolue
116
Feministinen puolue
8
Keskusta
70
Kommunistinen puolue
47
Sosialidemokraatit
90
Vasemmistoliitto
99
Vasemmistoliitto
96
Vasemmistoliitto
89
Vasemmistoliitto
88
Vasemmistoliitto
114
Vihreät
106
Vihreät
113
Vihreät
105
Vihreät
110
Vihreät
111
Vihreät
102
Vihreät
109
Vihreät

Allekirjoita teesit