Helsingin seudun pyöräilijöiden
Kuntavaaliteesit Vantaalla 2021
Vantaa on sitoutunut kasvattamaan pyöräliikenteen kulkutapaosuutta 4 prosenttia vuosittain. Pyöräilyn lisääminen ei ole itseisarvo, vaan keino kohti turvallista, terveellistä ja viihtyisää kaupunkia.
Pyöräilyn lisääminen on keskeinen osa Vantaan tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Ilmastopäästöjen ohella pyöräily auttaa vähentämään myös melu-, pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä.
Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää oikeita toimenpiteitä ja vaikuttavia investointeja. Tavoitteisiin voidaan päästä vain laadukkailla väylillä, jotka eivät katkea vaarallisiin työmaajärjestelyihin tai huonoon talvikunnossapitoon.
Liikennebarometrin 2020 mukaan vantaalaisista 85 prosenttia suhtautuu pyöräilyn edistämiseen positiivisesti. Kuntavaaliehdokas Vantaalla, ole yksi heistä ja allekirjoita teesimme!



Teesit
1. Kiertotiet kuntoon
Liikennebarometrin 2020 mukaan 43 prosenttia vantaalaisista pyöräilisi enemmän, jos työmaajärjestelyt olisivat nykyistä paremmat. Kasvavassa kaupungissa työmaita ei voida välttää, mutta niiden aiheuttamia haittoja voidaan vähentää. Vantaan tulee yhdessä Helsingin, Espoon ja Kauniaisten kanssa päivittää poikkeusjärjestelyitä koskevat toimintatavat.
Jalankulun ja pyöräliikenteen reitit eivät saa katketa ja kiertoteiden on oltava selkeitä sekä riittävän leveitä ja tasaisia. Tila kiertotietä varten otetaan tarvittaessa ajoradalta. Työmaiden valvontaa on lisättävä ja ohjeistuksen noudattamatta jättäminen sanktioitava. Tavoitteena tulee olla liikenneympäristö, joka on työmaan kohdalla yhtä turvallinen kuin tavallisissakin oloissa.
2. Investointitasoa nostettava, baanaverkon rakentaminen käyntiin
Vantaalla erillisiin pyöräliikenteen hankkeisiin on varattu vuosittain vain 0,5 euroa asukasta kohden, kun riittävä taso olisi vähintään 20 euroa asukasta kohden. Seuraavalla valtuustokaudella vuosittainen investointitaso tulee nostaa 14 euroon asukasta kohden eli 3 miljoonaan euroon. Jokainen pyöräilyyn käytetty euro tuottaa yhteiskunnalle 8 euroa positiivisina terveysvaikutuksina.
Investointitason tulee sisältää baanaverkon rakentamisohjelma Vantaan pyöräliikenteen tavoiteverkon mukaisesti siten, että valtuustokauden aikana verkosta valmistuu 10 kilometriä.
3. Uudet suunnitteluperiaatteet käyttöön
Laadukkaat ja turvalliset järjestelyt edellyttävät nykyisten suunnittelukäytäntöjen nykyaikaistamista. Vantaan tulee ottaa käyttöön uusi Väyläviraston Pyöräliikenteen suunnitteluohje.
Tärkeimpiä parannusta vaativia asioita ovat risteysjärjestelyt, reunakivet, laadukkaat yhteydet keskusten välillä sekä turvalliset yhteydet kouluihin. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus edellyttää toisistaan erillisiä jalkakäytäviä ja pyöräteitä. Hiljaisilla kaduilla ei tarvita pyöräteitä, vaan parhaita ratkaisuita ovat autoliikenteen rauhoittaminen ja pyöräkatujen rakentaminen.
4. Talvikunnossapito kuntoon harjaamalla ja aurausta parantamalla
Pyöräliikenne on ympärivuotista liikennettä: talvella yhtä turvallista ja helppoa kuin kesälläkin, kunhan väylät pidetään kunnossa. Tehokkain tapa pitää väylät puhtaana on lumen ja sohjon poistaminen harjaamalla. Harjauksen rahoitus on vakinaistettava ja harjaamalla hoidettavaa reitistöä laajennettava kattamaan kaikki pääreitit.
Muilla reiteillä on tehostettava aurausta. Talvihoidon parhaita käytänteitä on haettava kunnista, joissa talvikunnossapito auraamalla on toimivaa ja tehokasta, kuten Oulusta. Huomiota on kiinnitettävä etenkin polanteen ja sohjon poistoon sekä yksityiskohtiin, kuten aurausvallien poistoon risteyksistä. Terävä sepeli on vaihdettava renkaita puhkomattomaan materiaaliin.
5. Vantaa mukaan pääkaupunkiseudun yhteiseen kaupunkipyöräjärjestelmään
Suuren suosion pääkaupunkiseudulla saaneet kaupunkipyörät ovat tärkeä osa liikennejärjestelmää ja ne toimivat erinomaisesti etenkin osana joukkoliikennematkaa. Käyttäjän kannalta on erittäin tärkeää, että yhdellä maksulla voi käyttää kaupunkipyöriä joukkoliikennematkan molemmissa päissä koko seudulla.
Helsingin kaupunkipyöräjärjestelmä on laajentumassa vuoden 2021 aikana Vantaan rajalle asti. Sujuva liikkuminen kaupunkien välillä edellyttää kuitenkin yhtenäistä kaupunkipyöräjärjestelmää. Vantaan onkin liityttävä pääkaupunkiseudun kaupunkien kanssa yhteiseen kaupunkipyöräjärjestelmään sopimuskauden vaihtuessa.
Allekirjoittaneet ehdokkaat
Ensi valtuustokauden aikana me allekirjoittaneet sitoudumme kannattamaan Vantaan kaupungin tavoitetta edistää pyöräilyä ja kasvattaa sen osuutta liikenteestä 4 prosenttia vuosittain sekä tämän tavoitteen toteutumiseksi toimimaan Helsingin seudun pyöräilijöiden teesien mukaisesti.
Tarkista ehdokkaan numero äänestystilanteessa äänestyspaikalta löytyvästä ehdokaslistasta.
Nimi | Puolue |
---|---|
Aleksi Manninen | Vihreä liitto |
Anatoly Lvov | Suomen ruotsalainen kansanpuolue |
Annica Hosio | Feministinen puolue |
Anniina Kostilainen | Vihreä liitto |
Antero Eerola | Vasemmistoliitto |
Antti Ellonen | Kansallinen Kokoomus |
Antti Suni | Liike Nyt |
Anu Järveläinen | Vasemmistoliitto |
Arto Mieskolainen | Vihreä liitto |
Arto Pyyhtiä | Suomen Keskusta |
Asko Hosio | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Diafouka Porelela | Vihreä liitto |
Elina Hasa | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Elina Nykyri | Vasemmistoliitto |
Emil Aarnio | Vihreä liitto |
Eva Tawasoli | Vihreä liitto |
Funda Demiri | Vasemmistoliitto |
Gurmann Saini | Vihreä liitto |
Heidi Haapala | Kansallinen Kokoomus |
Heidi Hummastenniemi | Vasemmistoliitto |
Heidi Koivukangas | Suomen Keskusta |
Hellu Isomäki | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Ida Tamminen | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Iida Lepojärvi | Feministinen puolue |
Jari Helminen | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Jenni Alasuutari | Vihreä liitto |
Jenni Karjalainen | Vasemmistoliitto |
Joel Linnainmäki | Vihreä liitto |
Johanna Lätti | Vihreä liitto |
Johanna Sjöholm | Feministinen puolue |
Juha Ylä-Lahti | Vihreä liitto |
Jussi Särkelä | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Kai-Ari Lundell | Perussuomalaiset |
Kaj Andersson | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Kirill Rinne | Perussuomalaiset |
Ksenia Peltovuori | Vasemmistoliitto |
Lassi Liljanto | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Leena Romppainen | Vasemmistoliitto |
Maarit Raja-Aho | Kansallinen Kokoomus |
Mari Hynninen | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Markku heikkilä | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Matti Kotiranta | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Matti Lepistö | Kansallinen Kokoomus |
Mikko Hansen | Vihreä liitto |
Mikko Viilo | Vihreä liitto |
Mila Kangasniemi | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Minna Kuusela | Vihreä liitto |
Minttu Sillanpää | Vasemmistoliitto |
Nejdet Karadag | Suomen Keskusta |
Niko Blom | Vasemmistoliitto |
Nina Ndukwe | Vihreä liitto |
Nina Pispala | Vasemmistoliitto |
Päivi Laakkonen | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Pasi Hakala | Kansallinen Kokoomus |
Paul Kivistö | Suomen Keskusta |
Paula Kapanen | Vihreä liitto |
Pekka Rautio | Vihreä liitto |
Petra Miessmer | Vihreä liitto |
Raija Heikkonen | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Risto Tamminen | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Sami Kanerva | Kansallinen Kokoomus |
Samira Chakir | Vihreä liitto |
Sanni Kupiainen | Vihreä liitto |
Sara Pekonen | Vasemmistoliitto |
Solveig Halonen | Suomen ruotsalainen kansanpuolue |
Teija Toivonen | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Tero Hakanen | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Tiina Arlin | Suomen Kristillisdemokraatit |
Tiina Tuomela | Suomen Kristillisdemokraatit |
Tiina Vesa | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Timo Huhta | Vihreä liitto |
Topias Dean | Vihreä liitto |
Tuomas Mutanen | Vihreä liitto |
Tuomas Suihkonen | Vasemmistoliitto |
Tuure Savuoja | Vihreä liitto |
Ulla Kaukola | Suomen Sosialidemokraattinen Puolue |
Ville Karinen | Vasemmistoliitto |
Tarkista ehdokkaan numero äänestystilanteessa äänestyspaikalta löytyvästä ehdokaslistasta.
Allekirjoita teesit
Tehdään Vantaasta yhdessä parempi pyöräilykaupunki!
Me allekirjoittaneet sitoudumme kannattamaan Vantaan tavoitetta ja siihen pääsemiseksi näissä teeseissä esitettyjä konkreettisia keinoja ensi valtuustokauden aikana.
Tietoa
Pyörävaalit on Pyöräliiton ja sen jäsenjärjestöjen valtakunnallinen kampanja.

Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo)
Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) on vuonna 1981 perustettu kaikkien pääkaupunkiseudulla pyörällä liikkuvien yhteisö sekä turvallisen ja sujuvan pyöräliikenteen puolestapuhuja. Tavoitteenamme on pyöräilyn edellytyksiä parantamalla tehdä koko pääkaupunkiseudusta viihtyisämpi paikka elää ja liikkua. Tervetuloa mukaan joukkoon, liity Hepon jäseneksi tästä!

Pyöräliitto ry
Pyöräliitto ry on pyöräliikenteen etujärjestö. Edistämme pyöräilyä liikennemuotona, olemme pyöräliikenteen valtakunnallinen edunvalvoja ja paikallisten pyöräily-yhdistysten kattojärjestö.
Mielestämme sujuva pyöräliikenne vaatii hyviä reittejä ja niiden huolellista kunnossapitoa, loogisia liikennesääntöjä, pyöräily-ystävällistä kaupunkisuunnittelua ja pyöräilyn nostamista tasavertaiseksi liikkumismuodoksi moottoriliikenteen rinnalle.